Ofte stillede spørgsmål (FAQ)
Herunder finder du svar på en række generelle spørgsmål omkring Waterman Travel, bestilling og betaling af rejsen, afbestilling og generelle spørgsmål omkring selve rejsen. For spørgsmål om en specifik rejse, henviser vi til selve rejsens side, hvor der udover rejsebeskrivelsen også findes en FAQ der omhandler den enkelte rejse.
Generelle Spørgsmål
Hvordan kontakter man Waterman Travel?
Du kan kontakte os på telefon 42300700 eller på e-mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Hvordan booker man en rejse?
Du ringe til os og booke eller du kan sende en e-mail
Hvilke typer rejser laver Waterman Travel?
Vi laver forskellige typer rejser. Den ene er grupperejser med Dansk turleder med fast afrejsedato. Den anden individuelle rejser for f.eks. to personer, og her kan vi lave rejser til stort set alle vores destinationer. Pris og dato afhænger af kundens ønsker og vi laver derfor specifikt tilbud på disse rejser. Den tredje type rejser vi laver, er private grupper. Det er typisk en større familie, en forening eller klub, som ønsker at rejse sammen. Her vil vi også lave specifikke tilbud på gruppens ønsker.
Hvor kan man rejse hen med Waterman Travel?
Vi laver rejser til det meste af verden, men vi har områder hvor vi har større kompetence end andre. Ofte er destinationen mindre vigtig i nogle af vores specialprodukter, hvor viden om indholdet betyder mere. Det er f.eks. fiskerejser, vandrerejse samt golfrejser.
Spørgsmål omkring bestilling og betaling
Er det muligt at reservere pladser?
Man kan som udgangspunkt ikke reservere pladser uden at betale et depositum, men det er dog muligt at reservere en plads i få dage for f.eks. at få afklaret ferie. Vores ture er ofte udsolgte og vi vil derfor helst ikke stå i en situation hvor vi må afvise kunder som vil booke, for efterfølgende at finde ud af at turen alligevel havde pladser.
Hvordan kan man betale for sin rejse?
Man betaler sin rejse ved en bankoverførsel til konto 3409 001232 8087. Vi modtager desværre ikke betalingskort
Hvor meget skal der betales i depositum?
Depositum variere lidt efter hvilken rejse man har købt. Det er fra 2.000 og op til 10.000 kr., men en på en oversøisk rejse er beløbet oftest på 6-7.000 kr.
Beløbet dækker som regel den flybillet som følger med den rejse man har bestilt.
Hvornår opkræves depositum?
Depositum forfalder umiddelbart efter booking af rejsen og dvs. cirka 10 dage. Der opkræves en rate nummer to 6 måneder før rejsen, et beløb der tilsvarer depositummets størrelse
Hvornår skal restbeløbet betales?
Restbeløbet forfalder 60 dage for afrejse
Fremsendes en ny faktura til betaling af restbeløb?
Nej. Man vil få opkrævning for både depositum og restbeløb når man booker rejsen. Glemmer man at betale restbeløb til tiden, vil man blot få en venlig reminder.
Kan man betale i rater?
Så længe både depositum og restbeløb er os i hænde til tiden, så kan man sagtens betale i rater.
Hvad gør man hvis man har mistet sin faktura?
Så kontakter man os og får tilsendt en ny
Spørgsmål omkring afbestilling
Er det muligt at fortryde sit køb?
Man kan til enhver tid afbestille sin rejse, men man vil miste det beløb man har indbetalt.
Hvad er fristen for afbestilling af rejsen?
Der er som sådan ikke nogen frist, jævnfør forrige punkt, mister man sit indbetalte beløb. Ved sygdomsafbestilling er det dog vigtigt at man afbestiller inden rejsen påbegyndes. Udebliver man blot fra rejsen kan det få konsekvenser for en evt. forsikringssag.
Kan man tegne en afbestillingsforsikring gennem Waterman Travel?
Ja, vi samarbejder med Gouda og kan udstede deres produkter.
Kan man afbestille sin rejse ifm. med sygdom?
Ja. Men man mister det beløb man har indbetalt på tidspunktet for afbestilling. Vi anbefaler på det kraftigste at man tegner en sygdomsafbestillingsforsikring.
Hvad er gebyret for afbestilling af rejsen?
Der er ikke andet gebyr end at man mister det indbetalte beløb
Spørgsmål omkring flyrejsen
Hvornår oplyses flytider?
Datoer vil stå på rejseplanen, men de endelige tider fremsendes først ca. 3 uger før afrejse. Ved henvendelse kan vi ofte oplyse flytider
Hvor meget bagage må medbringes?
Det variere fra selskab til selskab og kan oplyses ved henvendelse. For det meste er det 23 kg på oversøiske rejser. I Europa er det vigtigt at sætte sig ind i hvad der er inkluderet i rejsen.
Er det muligt at reservere en specifik plads i flyet?
Ja, det er muligt at reservere sæder, samt ekstra benplads. Vi kan hjælpe med dette, men man skal være opmærksom på at flyselskaberne tager sig betalt for denne service.
Er det muligt at bestille tilslutningsfly?
Ja. Men man skal være opmærksom på at man derved ofte får usammenhængende billetter, hvilket betyder at hvis man misser sit fly, så kan det være på egen regning at booke et nyt. Kontakt os gerne i denne forbindelse og få hjælp
Udleveres en flybillet?
Flybilletter sende på mail ca. 3 uger før afrejse
Hvilken lufthavn flyves fra?
Fra Danmark er det oftest fra København vi flyver, men alt efter destination kan vi godt lave billetter fra Aalborg og Billund. Kontakt os for mere info på netop din tur.
Spørgsmål omkring selve rejsen
Hvornår skal man møde op i lufthavnen på afrejsedagen?
Vi anbefaler at man er i lufthavnen 3 timer før afrejse
Er der nogen fra Waterman Travel i lufthavnen?
Hvis du har booket en gruppetur med turleder, vil han/hun være i lufthavnen. Men ellers skal man selv klare tjek ind mv.
Hvad skal man medbringe i lufthavnen?
Pas, flybillet, vaccinationsbeviser, evt. mundbind, evt. visum
Er der en turleder på rejsen?
Hvis der er købt en gruppetur med turleder, så vil der være en turleder. Du vil sammen med afrejsebrev og flybilletter få oplyst navn og telefonnummer på turlederen. På alle individuelle ture er der ikke turleder med. På fakturaen vil stå om der er turleder inkluderet.
Hvad er inkluderet på rejsen?
På fakturaen står hvad der er inkluderet i rejsen, samt på hjemmesiden under den givne rejse
Modtager man en pakkeliste forud for rejsen?
På gruppeture sender vi praktiske oplysninger om rejsen, herunder en foreslået pakkeliste
Hvordan er indkvarteringen på rejsen?
Indkvarteringen vil fremgå af enten fakturaen eller af korrespondancen med Waterman Travel. Kontakt os evt. i tvivlsspørgsmål.
På vores grupperejse er det oftest 3 stjernede gode hoteller eller lignende. På visse mere hardcore ture kan indkvarteringen være mere simpel, men i disse tilfælde vil det tydeligt fremgå af rejsens materiale.
Er der krav til den rejsendes fysiske formåen?
Ja. Da vi laver rejser der involverer fysisk udfoldelse forventer vi at man selv sætter sig ind i hvad man går ind til. Vi har cykelrejser, vandreture, hundeslæde tur og til tider hårde fiskerejser, så fysisk må man være forberedt. Dog skal det nævnes at de fleste i almindelig form kan være med på næste alle vores ture.
Er det nødvendigt med visum til rejsen?
På en del destinationer er visum et krav. Forespørg gerne. Det kan nævnes at man skal have f.eks. visum til USA og Canada, også selvom man blot er i transit. Omkostning til visum afholdes altid af kunden
Hvornår fremsendes mere information om rejsen?
På hjemmesiden vil der være en del information om rejsen, samt i de praktiske oplysninger som fremsendes sammen med faktura. Den sidste information om flytider, mødetider osv. kommer sammen med afrejsebrevet ca. 3 uger før afrejse.
Gennemføres hele rejsen på dansk?
Nej. Hvis der er turleder med på rejsen er der hele tiden én som kan være behjælpelig, ellers må man klare sig med engelsk. I visse lande er selv engelsk ikke lige let for alle, men så vil man være informeret inden turen.
Hvor stor er gruppen?
Vores grupper svinger lige fra 5 personer til 25, så det afhænger fuldstændig af rejsen.
Er rejseforsikring et krav?
Ja. Vi kræver at man har en gyldig rejseforsikring, det er dog ikke noget vi tjekker, så det er folks eget
Er det nødvendigt med vaccinationer?
Det er meget tit nødvendigt med vacciner til de lande vi arrangerer ture til. Man skal dog selv sætte sig ind i kravene da vi ikke må rådgive om vacciner. Kontakt evt. egen læge eller vaccinationsfirmaer.